Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
8926
rok szkolny
2010/2011

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Rola nauczyciela przedszkola w dbaniu o prawidłową postawę ciała dziecka

POSTAWA CIAŁA jest pojęciem mówiącym o sposobie "trzymania się" w pojęciu anatomicznym, tzn. budowie i rozmieszczeniu poszczególnych części ciała, a także stanowi określony nawyk ruchowy, który kształtuje się na przestrzeni całego życia.

Postawa ciała jest charakterystyczna dla każdego człowieka, po której często można go rozpoznać nawet z daleka. Inną postawę przyjmujemy, gdy jesteśmy przygnębieni, inną - sprężystą, gdy jesteśmy zadowoleni i szczęśliwi.

Sylwetka może więc przybierać postawę czynną lub bierną. Z punktu zdrowotnego wskazana jest postawa czynna.

Dlatego ważne jest, aby nawyk prawidłowej (czynnej i świadomej) postawy kształtować już u małych dzieci w przedszkolu. Wiele w tym zakresie mogą uczynić dla zdrowia dzieci wychowawcy przedszkolni.

W utrzymywaniu postawy ciała i występowaniu wad dużą rolę odgrywają:
- wady wrodzone (wady budowy, zniekształcenia po przebytych chorobach, np. krzywica, gruźlica kostna - czyli te, na które nie mamy wpływu)
- wady nabyte (złe warunki bytowe, siedzący tryb życia, niepożądane nawyki ruchowe, słaby wzrok), niekorzystnie wpływające na postawę, a dłużej i powodujące określone wady postawy.


REKLAMA

NAJCZĘSCIEJ WYSTĘPUJĄCE WADY W BUDOWIE I POSTAWIE CIAŁA

Boczne skrzywienie kręgosłupa - skolioza - odchylenie linii kręgosłupa od stanu prawidłowego: w bok czyli w prawo lub lewo/ w płaszczyźnie czołowej/, pogłębia się w przód lub tył- /w płaszczyźnie strzałkowej/,następuje rotacja kręgów /w płaszczyźnie poprzecznej/ co prowadzi do powstania garbu; występuje asymetria pomiędzy jedną stroną ciała a drugą (barki, sutki, łopatki, kąty talii itd.)

Plecy okrągłe - charakteryzują się zwiększonym wygięciem kręgosłupa ku tyłowi w odcinku piersiowym (hiperkifoza), głowa i barki są wysunięte do przodu, a łopatki odstające - potocznie - garbienie się

Plecy wklęsłe - występuje zwiększone przodopochylenie kręgosłupa w odcinku lędźwiowym (hiperlordoza), brzuch jest wypukły, wysunięty do przodu, jego mięśnie są osłabione, klatka piersiowa i odcinek piersiowy kręgosłupa mogą być nieco spłaszczone.

Plecy wklęsło-okrągłe - połączenie w/w wad

Plecy płaskie - nie występują charakterystyczne dla kręgosłupa krzywizny, które są spłaszczone (kilkunastokrotnie obniżona jest wytrzymałość kręgosłupa, występują bóle)

Wady kończyn dolnych: stopy płaskie, płasko-koślawe, kolana szpotawe ("o" między kolanami), koślawe ("x").

Wszystkie wymienione wady nie korygowane w dzieciństwie i późniejszym życiu dają o sobie znać wcześniej czy później. Ograniczają możliwość wyboru zawodu, sprzyjają wcześniejszemu powstawaniu zwyrodnień kręgosłupa, występują bóle, szybkie męczenie się i złe samopoczucie.

Często nieprawidłowo funkcjonują narządy wewnętrzne, które są w różnych miejscach uciskane oraz zaburzona jest estetyka sylwetki. Wiedząc, jakie szkody dla organizmu przynoszą wady postawy dobry nauczyciel nie pozostaje wobec nich obojętny.


Księgarnia HELION poleca:

DZIAŁANIA PLACÓWKI I PRACUJĄCYCH W NIEJ NAUCZYCIELI
- zapewnienie mebli dostosowanych do wzrostu dzieci, tak aby stopy opierały się całe na podłodze (nie mogą zwisać), wysokość blatów taka, aby dzieci opierając się całym przedramieniem nie unosiły do góry barków
- zwracanie rodzicom uwagi na wygodny, nie krępujący ruchów dziecka ubiór
- konsekwentne upominanie dzieci, aby nie garbiły się podczas zajęć, zabaw, posiłków, a nawet podczas leżakowania (leżenie stale na jednym boku - powinny leżeć na plecach)
- zwracanie uwagi, aby dzieci nie siadały na jednym pośladku, nie trzymały stale jednej ręki opartej na stole a drugiej opuszczonej
- unikanie zbyt długiego siedzenia, długiego stania i za długich, monotonnych spacerów
- niedopuszczanie podczas zabaw na podłodze siadania w siadzie klęcznym z podudziami i stopami rozwartymi na zewnątrz co wykręca stawy kolanowe
- unikanie posługiwania się stale tą samą kończyną podczas zajęć i zabaw np. rzucanie, celowanie, popychanie, noszenie, odpychanie się na hulajnodze stale tą samą nogą, odbijanie się np. przy podskokach czy przeskokach
- wyuczanie dzieci odróżniania prostego trzymania się od złego, ciągłe zwracanie uwagi na postawę (często dziecko prostując się zbytnio unosi i usztywnia barki, co jest niedobre - poprawna postawa musi być swobodna)
- stosowanie odpowiednio dobranych zestawów ćwiczeń oddziałujących na cały układ ruchowy, stosowanie ćwiczeń siłowych doskonale wpływających na układ mięśniowy, jak: czworakowanie, pełzanie, wspinanie się, zstępowanie, pokonywanie przeszkód" przesuwanie, rzuty, krótkie zwisy, podciąganie się itp. oraz stosowanie wszelkich zabaw i ćwiczeń przeciw płaskostopiu: chodzenie na palcach w wysokim wspięciu, toczenie stopami, rolowanie, zwijanie, zbieranie drobnych przedmiotów itp.

Bardzo ważne: w razie podejrzeń czy stwierdzenia wypaczeń w postawie należy powiadomić rodziców dziecka o konieczności porady u specjalisty.

Wczesne wykrycie odchyleń od normy w postawie ciała to gwarancja skutecznego leczenia

Dzieci w wieku przedszkolnym są elastyczne i występujące wady można u nich skorygować lub przynajmniej złagodzić. Dawkowany wysiłek, dużo zabaw i ćwiczeń na powietrzu, racjonalne odżywianie, współpraca z instruktorem gimnastyki korekcyjnej prowadzonej w przedszkolu oraz współpraca z rodzicami, mogą przyczynić się do znacznej poprawy postawy każdego dziecka.

Literatura:

  • T. Pokora, Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna, Wałbrzych 2002
  • S. Moliere, Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu, 1978
  • M. Kutzner- Kozińska, Dbaj o prawidłową postawę ciała dziecka, Warszawa 1995

    Beata Tyżaj
    Przedszkole nr 34
    w Koszalinie


  • Zaświadczenie online Certyfikat publikacji



    numer online: 44 gości

    reklama

    Księgarnia HELION poleca: