Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
89
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Pochodne węglowodorów

Wykorzystanie komputera na lekcjach chemii.

Komputery są wszechobecne. Trudno wyobrazić sobie obecną cywilizację bez tych urządzeń. Kierują lotem statków kosmicznych i samolotów. Sterują produkcją w fabrykach. W przedsiębiorstwach są pomocne w zarządzaniu, księgowość staje się łatwiejsza dzięki zastosowaniu programów komputerowych. Współczesnym inżynierom - projektantom pomaga wykonywać dokumentację: rysunki, obliczenia, opisy, jak również symulować procesy technologiczne. Takie działanie jest tańsze i szybsze od budowy urządzeń i uruchamiania produkcji doświadczalnej.

Komputer jest również rozrywką, zwłaszcza dla dzieci i młodzieży. Może bawić ale też dostarczyć najróżniejszych informacji. Pomaga dzieciom w nauce, a dorosłym przy wykonywaniu szeregu czynności i zadań. Wzbogaca i rozszerza doświadczenia, które są ważnym elementem w rozwoju wyobraźni.

Chcąc zainteresować uczniów i przyciągnąć ich uwagę, na lekcję powtórzeniową z chemii z tematu "Pochodne węglowodorów" przygotowałam prezentację multimedialną. Korzystałam z licznych efektów animacyjnych, które ożywiły tekst. W ten sposób starałam się wpłynąć na wyobraźnię ucznia angażując przy tym nie tylko słuch lecz również wzrok. Wstawiając często śmieszne rysunki, tematycznie związane z przedstawionym slajdem uczeń łatwo skojarzy sobie pewne fakty i jest w stanie przyswoić więcej wiadomości oraz nabyć nowe umiejętności, konieczne w procesie dalszego kształcenia.

 

Komputer można i warto wykorzystywać w procesie nauczania wszystkich przedmiotów. Lekcje są ciekawsze, bardziej zajmujące i poruszające wszystkie sfery intelektu. Wiążą operacje manualne z myśleniem abstrakcyjnym. Można w ten sposób organizować lekcje powtórzeniowe lecz również wprowadzające i utrwalające dane partie materiału. Zostaje uruchomiona dzięki obrazowi i operacjom manualnym pamięć wzrokowa i przestrzenna. Uczeń rozwija w ten sposób swoje procesy myślowe i aktywizujące nowe sfery umysłu. Slajdy unaoczniają uczniowi zawiłe procesy chemiczne lub symulacyjne pewne zjawiska, pozwalają lepiej zrozumieć temat oraz na dłużej zapamiętać uzyskane na lekcji informacje. W ten sposób uczeń może zaobserwować reakcje chemiczne zachodzące podczas tworzenia się np. estrów i mydła.

 

Warto zatem wykorzystać komputer w procesie uczenia się chemii, jej zjawisk, towarzyszących im procesów, a nawet zawiłych równań chemicznych.

Prezentacja do pobrania online:
Serwer FTP
serwisu Publikacje edukacyjne

Bernadetta Gancarz
Gimnazjum nr 19 w Gliwicach


Zaświadczenie online



numer online: 144 gości

reklama