Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Przedstawienie teatralne klasy jako działanie angażujące i motywujące wszystkich uczniów
W pierwszym semestrze roku szkolnego 2009/2010 została mi przydzielona na zajęcia dodatkowe klasa III (gimnazjum). Miałam się opiekować tą klasą w czwartki na ostatniej, siódmej godzinie lekcyjnej przez dwa i pół miesiąca (potem opiekę przejęła matematyczka).
Jest to klasa wprawdzie nieliczna (piętnaście osób), ale bardzo zróżnicowana pod względem zdolności, zainteresowań i temperamentu. Ponieważ uczę tę klasę języka polskiego od pierwszej gimnazjum, znałam dobrze specyfikę pracy z tym zespołem.
REKLAMA
Wiedziałam, że niełatwo będzie stworzyć taki program zajęć, który zachęciłby wszystkich do zaangażowania, a tym samym zapobiegłby ucieczkom z już ostatniej dla nich w tym dniu lekcji, co mogłoby dotyczyć uczniów (...) o bardzo niskich wynikach w nauce i mało podporządkowanej postawie do obowiązków szkolnych. Zajęcia, które rozszerzałyby wiedzę lub umiejętności z zakresu treści programowych języka polskiego były zupełnie nieatrakcyjne dla dużej części uczniów.
Jako jeden z pierwszych pomysłów nasunął się spektakl teatralny, gdyż do jego realizacji zazwyczaj potrzebnych jest wiele osób o bardzo różnych cechach. Postarałam się, by na zajęciach organizacyjnych podsunąć tę myśl uczniom i wpłynąć na ich zaciekawienie projektem. Po burzy mózgów dotyczącej wyboru tematu i formy zaczęliśmy pracę nad naszym pomysłem.
(...)
Pełna publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:
Dorota Strojna-Imos