Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
7392
rok szkolny
2009/2010

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Karać, nie karać

Przy współczesnej tendencji zaniku autorytetu wychowawczego ogromne znaczenie w dziedzinie wychowania ma zastosowanie systemu wzmocnień i wpływów na wychowanka. Jednym z elementów "tego systemu" jest kara. Wokół kary narosło wiele mitów. Część istnieje do dziś, większość - dzięki systematycznej dociekliwości wybitnych humanistów - zostało obalonych, jak np. stare niezbyt popularne psychologiczne założenie iż kara jest sterowaniem pozytywnym. Kara odgrywa niebagatelną rolę w procesie kształtowania postaw życiowych wychowanka. Często stanowi główne narzędzie zmiany zachowania. Jest bardzo złożoną metodą sterowania, gdyż jej częste stosowanie przez opiekuna, wychowawcę obniża jednocześnie autorytet osoby karzącej w oczach karanego. Z drugiej strony jednak powoduje też określone sytuacje uważane za pozytywne. Dlatego też aby bardziej poznać złożoną strukturę tego pojęcia należałoby najpierw zadać podstawowe pytanie: Czym jest kara?


REKLAMA

(...)

Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:

otwórz (PDF - 147 KB)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader

Tomasz Hanejko
Instytut Pedagogiki
Uniwersytetu Wrocławskiego


Zaświadczenie online



numer online: 109 gości

reklama