Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Narzędzie do diagnozy wstępnej z wychowania fizycznego w warunkach szkoły specjalnej (podstawówka i gimnazjum)
Podczas swojej kilkuletniej pracy w szkole specjalnej udało mi się stworzyć test, który pełni funkcję narzędzia do diagnozy wstępnej dla uczniów szkoły specjalnej - szczególnie uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.
W teście znajdują się próby, które musi wykonać dziecko. Specyfika szkoły specjalnej stwarza możliwość nauczycielowi do indywidualnego dostosowania testu do konkretnej sytuacji i konkretnego dziecka. Starałem się tak dobrać zadania i próby, aby mogłyby być one wykonane przez jak największą populację uczniów szkoły, a jednocześnie nie zamykały drogi i możliwości innemu nauczycielowi, który chciałby wykorzystać test do swojej pracy.
Znajdujące się poniżej próby i zadania - wchodzące w skład testu wykorzystuję corocznie do diagnozowania i rozpoznawania indywidualnych zdolności i możliwości dziecka.
Nauczyciel do diagnozy wybiera 5 z 7 prób. W każdym jednostkowym przypadku może zmieniać próby testu - dostosowując je do konkretnego dziecka.
Test do diagnozy wstępnej z wf:
1. Bieg po 5 woreczków gimnastycznych rozmieszczonych w różnych miejscach sali gimnastycznej (dziecko ma prawo wyboru, który woreczek przyniesie jako pierwszy na miejsce startu/mety. Dziecko może przynosić tylko po jednym woreczku, stara się zebrać wszystkie 5 woreczków w jak najkrótszym czasie).
2. "Czworakowanie" na dystansie 5 metrów (dziecko ma za zadanie wykonać zadanie w jak najkrótszym czasie).
3. "Podrzut z chwytem piłki" - uczeń ma za zadanie podrzucić piłkę w górę i w tym samym czasie wykonać jak największą ilość klaśnięć w dłonie.
4. Skok w dal z miejsca - obunóż lub jednonóż (tylko w przypadku kiedy dziecko ma problemy widoczne z kończynami dolnymi.
5. "Rzut woreczkami gimnastycznymi do celu" - uczeń wykonuje pięciokrotną próbę rzutu woreczkiem do celu (np. hula hop) oddalonego w odległości 3-4 metry.
6. Ćwiczenia równoważne na ławeczce gimnastycznej - uczeń wykonuje przejście po ławeczce gimnastycznej z rękoma ustawionymi w bok samodzielnie, tylko w indywidualnych przypadkach wynikających z dysfunkcji narządu ruchu z pomocą nauczyciela.
7. Bieg na dystansie 50 metrów - uczeń wykonuje bieg na dystansie 50 metrów najszybciej jak tylko potrafi. W indywidualnych przypadkach bieg wykonywany jest z pomocą nauczyciela lub opiekuna.
Tomasz Drobny