Publikacja nr
6921 |
rok szkolny
2009/2010 |
---|
| |
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Ćwiczenia mające na celu stymulację sensoryczną
Zestaw ćwiczeń mających na celu stymulację sensoryczną. Ćwiczenia te mogą mieć zastosowanie w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zwłaszcza upośledzonym w stopniu znacznym, u którego zmysły pełnią ważną funkcję w poznawaniu otaczającego świata.
1. Do zabaw stymulujących zmysły należą:
Wszelkie zabawy wykorzystujące przedmioty i zabawki o rozmaitej fakturze, konsystencji, zapachu, a nawet temperaturze
zabawa w chwytanie spadających lekkich chustek, i wstążek (doskonali wodzenie wzrokiem i koordynację wzrokowo-ruchową),
zabawa bańkami mydlanymi,
zabawy wodą,
zabawy lusterkiem - wywoływanie refleksów na ścianach, szafkach - usprawnianie wodzenia wzrokiem,
uwrażliwianie na różne napływające z różnych kierunków bodźce słuchowe - nie mogą być one jednak zbyt głośne, ani zbyt natarczywe,
masaż ciała (można włączyć w to ciepło, zapach oliwki do nacierania ciała, muzykę),
uspokajanie i wyciszanie dziecka poprzez muzykę relaksacyjną.
2. Zabawy stymulujące słuch:
uderzanie palcami w bębenek delikatnie i coraz głośniej w różnej odległości od ucha prawego, potem lewego.
granie na grzechotkach, dzwonkach, uderzanie łyżką w przedmioty szklane, drewniane, metalowe
Uderzanie łupinami orzecha włoskiego.
Słuchanie pozytywki.
Słuchanie odgłosu gumki recepturki założonej na plastikowy kubek.
Tykanie i dzwonienie budzika.
Gniecenie gazety.
Mówienie do dziecka szeptem do ucha i coraz głośniej.
Zabawy głosem terapeuty: chichot, kląskanie, mlaskanie, parskanie itp.
Słuchanie muzyki głośnej i cichej.
3. Zabawy stymulujące węch:
wąchanie zapachów do ciast, perfum, owoców, produktów spożywczych (zapachy mają być ostre i łagodne, pachnące i brzydko pachnące).
4. Zabawy stymulujące wzrok:
Pracujemy na zasadzie kontrastu
Biała rękawiczka nałożona na dłoń terapeuty lub dziecka na czarnym tle.
Przygotowujemy plansze formatu A4 szachownica, żółte gwiazdki z folii błyszczącej przyklejone na granatową planszę, kropki czerwone na białym tle, mozaika z kolorowej błyszczącej folii itp. Następnie w zaciemnionym miejscu (może być pod kocem), świecimy latarką w plansze, przekładając je w odstępach 2-3 sekund. Do tego celu możemy wykorzystać latarki do rowerów, latarki harcerskie, z kolorowym światłem, latarki - świecące kolorowe żyłki. Możemy bezpiecznie bawić się laserem. Wodzenie wzrokiem za jaskrawym przedmiotem; Rysowanie np.; laserem po różnych konturach, liniach narysowanych wcześniej pisakiem.
5. Koordynacja wzrokowo - ruchowo - czuciowa:
a) Poznanie wielozmysłowe owoców:
- dotykanie, przekładanie z ręki do ręki (ręka terapeuty jest przedłużeniem ręki dziecka),
wspólne mycie owocu w misce z ciepłą wodą, wycierane, wąchanie, kładzenie obranej skórki na ręce dziecka, wąchanie, dzielenie jabłka na plastry - posuwanie plastrów po blacie w różne strony, spróbowanie jabłka startego - ewentualna zabawa ze startym jabłkiem, mycie rąk, wycieranie ich w ręcznik.
b) Zabawy z kaszą, ryżem, grochem, fasolą
- mieszanie prawą potem lewą dłonią w srebrnej misce (odbija światło), sypanie na dłonie dziecka, słuchanie kaszy w butelce plastikowej, rysowanie leniwych ósemek na tacy z kaszą, zgarnianie, próby chwytania.
- praca plastyczna - wkładanie grochu do miękkiej masy solnej; ciastolina, sypanie kaszy mannej na kartkę wysmarowaną klejem.
c) Zabawy z kisielami, galaretkami
- wąchanie, karmienie dziecka łyżeczką, rozsmarowywanie, zagarnianie, smarowanie rąk, odklejanie dłoni, rysowanie w kisielu, rozdrabnianie galaretki, przekładanie do innego naczynia, podświetlanie latarką
d) Gazety - targanie, gniecenie, szuranie, zwijanie w kule, rozprasowanie dłońmi dziecka
e) Chusteczki - zawijanie rąk, wiązanie dłoni, przykrywanie dłoni, pranie chusteczki w wodzie ciepłej z szamponem niełzawiącym oczy, płukanie w zimnej wodzie, wykręcanie.
f) Zabawy przed lustrem - dotykanie lustra rozsmarowanie śmietany w sprayu na lustrze - rysowanie oburącz choinki, leniwych ósemek, kresek, kółek.
Anna Zielińska
Zespół Szkół im. Marka Kotańskiego
w Inowrocławiu
|