Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Program autorski dla drugiego etapu edukacyjnego "Edukacja patriotyczno-obywatelska"
Zadaniem współczesnej szkoły jest nie tylko przekazywanie wiedzy i kształtowanie umiejętności. Duży nacisk kładzie się na pracę wychowawczą, której celem jest kształtowanie postaw i osobowości młodego człowieka. Jej istotną cechą jest wychowanie w duchu patriotycznym oraz przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych.
Tutaj może paść pytanie o sens wychowania patriotycznego we współczesnym świecie. Ktoś może stwierdzić, że to archaizm. Dziś, kiedy następuje integracja Europy a świat staje się globalną wioską. Ale właśnie ze względu na wspólną Europę, postępującą globalizację, szczególnie trzeba pamiętać o naszych korzeniach, o ojczyźnie, z którą łączą nas język, kultura, tradycje, historia.
Oczywiście dzisiaj patriotyzm ma inny wymiar niż w okresie zaborów, walki o niepodległość czy w czasie wydarzeń II wojny światowej, kiedy to Polacy walczyli o wolną i suwerenną Polskę. Dziś bardziej chodzi o wychowanie dobrego obywatela, uczenie szacunku dla dobra wspólnego, branie odpowiedzialności za swoje działania, przygotowanie do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie.
Niniejszy program ma właśnie służyć kształtowaniu więzi z najbliższym otoczeniem i krajem oraz rozwijać świadomość obywatelską.
Program ścieżki patriotyczno-obywatelskiej przeznaczony jest dla drugiego etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Obejmuje treści, które znalazły się w jednym z trzech modułów ścieżki "Wychowanie do życia w rodzinie". Uwzględnia cele i treści nauczania, osiągnięcia ucznia oraz zadania szkoły, jakie zapisano w Podstawie Programowej.
Program został opracowany na postawie szkolnych zestawów programów nauczania w klasach IV-VI oraz programu wychowawczego, które stanowią spójną całość. Program ma charakter interdyscyplinarny, pełniąc istotną rolę w procesie integracji wiedzy, umiejętności i postaw. Pozwala tak zaplanować i usystematyzować działania, postawić konkretne cele, by osiągnięcia stały się pełne i widoczne.
Program pozwala kształtować więzi z ojczyzną poprzez ukazanie ważnych momentów w przeszłości. Rozwija świadomość narodową oraz szacunek dla symboli narodowych. Organizując różne uroczystości rocznicowe uczniowie poznają zasady zachowania się w trakcie uroczystości, utrwalają właściwe postawy.
Uczniowie poznają zasady funkcjonowania państwa demokratycznego, jego najważniejsze instytucje.
Treści programu odwołują się do Górnego Śląska, pozwalają także poznać jego współczesny wizerunek. Jednakże zagadnienia związane z "małą ojczyzną" jedynie zasygnalizowałam, ponieważ w naszej szkole obowiązuje osobny program edukacji regionalnej.
Realizacja ścieżki patriotyczno-obywatelskiej odbywać się będzie nie tylko na zajęciach lekcyjnych, ale także w ramach pozalekcyjnych spotkań, wycieczek itp.
Dobór właściwych i zróżnicowanych procedur dydaktycznych pozostawia się w gestii nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Właściwie dobrane metody nauczania powinny uwzględnić zarówno indywidualne cechy uczniów, jak i specyfikę klas. Zaleca się jednak położyć duży nacisk na działanie uczniów, dlatego powinny przeważać metody aktywizujące.
(...)
Pełna publikacja...
REKLAMA
Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.
UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.
|
Anita Kowalczyk