Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
68
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Czy rozumiemy czytany tekst - opis i sprawdzian na skupienie uwagi

WSTĘP - OPIS

(Miniwarsztat do przeprowadzenia na godzinie do dyspozycji wychowawcy, w skład, którego wchodzą: krótki opis i arkusz z poleceniami. Opis oraz wyniki przeprowadzonego sprawdzianu mają pomóc w wykryciu błędów jakie uczniowie popełniają w procesie uczenia się i być może poznać ich przyczyny)

UWAGA - to bardzo istotne zjawisko szczególnie jeśli mówimy o niej w kontekście procesu uczenia się. Często zapamiętujemy różne zdarzenia zupełnie przez przypadek i bez żadnego wysiłku. Dzieje się tak dlatego, że mamy mimowolną zdolność skupiania uwagi na rzeczach i sytuacjach, które spotykamy w codziennym życiu np. nadsłuchiwanie dochodzących do nas odgłosów, wyciąganie ręki po przedmioty pojawiające się w polu naszego widzenia i chwytanie ich - czyli orientacja w znajomym środowisku.

Nieco inaczej skupiamy uwagę, a raczej uruchamiamy jej inny mechanizm gdy staramy się skoncentrować na jakimś przedmiocie czy zadaniu mimo, iż nie jesteśmy nim specjalnie zainteresowani. Ta odmiana uwagi zwana dowolną wykorzystywana jest przez nas w procesie uczenia się.

Czytanie i rozumienie czytanego tekstu stanowi jedną z podstawowych form uczenia się. Daje gwarancję na odniesienie sukcesu dydaktycznego - czyli otrzymanie pozytywnej oceny. W tym celu oprócz innych istotnych czynników uruchamiamy naszą uwagę skupiając się na wyznaczonym zadaniu - w tym przykładzie na czytanym tekście.

Każde z was otrzyma kartkę z dziewiętnastoma poleceniami. Należy dostosować się do wyznaczonych w nich zadań. Wyniki tego sprawdzianu będą dowodem na umiejętność skupienia waszej uwagi na czytanym tekście i jego rozumieniu, a także potwierdzeniu waszych osiągnięć lub porażek w nauce.

Czas przeznaczony na wykonanie zadania - 3 minuty.

DOBREJ ZABAWY!!!

Arkusz dla ucznia

WYGRAJ Z CZASEM

Wykonaj następujące polecenia w nie więcej niż trzy minuty.

Przeczytaj wszystkie polecenia zanim zaczniesz cokolwiek robić;
Napisz swoje imię i nazwisko w lewym górnym rogu;
Narysuj cztery kółka w lewym górnym rogu;
W każdy narysowany kwadrat wpisz Z;
Narysuj trójkąt wokół każdego kółka;
Podkreśl pierwsze polecenie;
Na odwrocie tej kartki pomnóż 4 przez 12,5, a wynik wpisz w to miejsce.......;
Na odwrocie tej kartki szybko narysuj, jak według Ciebie wygląda rower w pozycji pionowej widziany z góry;
Popatrz uważnie na swój rysunek i oceń rezultat swojej pracy w skali 1-6;
Na odwrocie tej kartki dodaj 123 + 238;
Sprawdź na swoim zegarku, która jest godzina i zapisz to w lewym dolnym rogu;
Podkreśl wszystkie parzyste liczby występujące na tej kartce;
Jeśli dotarłeś do tego punktu powiedz głośno - jestem najlepszy!!!;
Napisz na odwrocie cały alfabet (łącznie z ą, ę, ć, itp.);
Wpisz w to miejsce 15 literę alfabetu ......;
Napisz jaki dziś jest dzień w prawym dolnym rogu;
Dodaj wszystkie litery występujące w nazwie dnia , pomnóż przez dwa i wpisz wynik .....;
Krzyknij głośno: Finiszuję!!!;
Kiedy skończyłeś uważnie czytać wszystkie polecenia wykonaj tylko polecenie nr 1 i 2.

Jacek Bartosik
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Tomaszowie Mazowieckim


Zaświadczenie online



numer online: 153 gości

reklama