Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
6626
rok szkolny
2009/2010

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Metoda Warnkego
trening percepcji słuchowej, mowy i prawidłowej pisowni - nowość w terapii dysleksji

Twórcą Metody jest Fred Warnke. Opracował on technikę treningu zaburzeń centralnego przetwarzania odpwiedzialnych m.in za dysleksję.
Metoda stosowana jest prze wielu terapeutów niemieckich jednak w Polsce to dopiero nowość. Oparta jest na założeniach automatyzacji. Automatyzacja dotyczaca słuchu, wzroku jak również zdolności motorycznych. Wszystko co robimy automatycznie przynosi mniej błędów i jest dla nas łatwiejsze i szybsze. Przy czynnościach automatycznych nie potrzeba aktywnej uwagi jednak by jakaś umiejetność stała się automatyczna potrzeba wielu ćwiczeń, przy czym umiejętności pozostają na zawsze (np. jazda na rowerze).

Dziecku z dysleksją bardzo trudno jest prawidłowo napisać dyktando. Musi on powiązać ze sobą szereg umiejetności. Po pierwsze musi zarejestrować głos czytającego tekst nauczyciele za pomocą słuchu obwodowego, przetworzyć i zarejestrować informacje akustyczne potem przetworzyć to co usłyszało i go zrozumieć. Następnie podzielić zrozumiany tekst na poszczególne słowa (każdy wie kiedy zaczyna się słowo i kiedy kończy, proces ten zachodzi w mózgu). Trzeba również wyobrazić sobie pisownię każdego słowa - taki rodzaj wizualizacji i potem grafomotorycznie przenieść na papier by na koncu dokonać porównania napisanych tresci z wewnetrznie wyobrażonym słowem. To wszystko da się pogodzić i czesto tak się dzieje. Dlatego,że odbywa się automatycznie. Jednak u dzieci z różnymi dysfunkcjami nie jest łatwe i dlatego trzeba je tego nauczyć.

Przyczyny zaburzonej automatyzacji mogą być różne: genetyczne, problemy podczas ciąży, problemy pojawiające się przy narodzinach, a także zapalenie ucha środkowego, upośledzenie słyszenia obwodowego oraz mała ilość rozmów w jakich uczestniczy dziecko, także dziecko "syndromem walkmana" (częste i głośne słuchanie muzyki).
Zaburzoną automatyzację można nadrobić poprzez odpowiedni trening, któty prowadzi do poplepszenia wydajności mózgu w każdym wieku!

Metoda Warnkego polega na badaniu i trenowaniu m.in funkcji podstawowych po przez 14 kroków.
Za pomocą specjalnie opracowanych urządzeń bada się próg kolejności wzrokowej ta zdolność jest ważna do precyzyjnego poukładania ciągów bodźców wzrokowych. Zdoloność tę mierzy się za pomocą błysków następujących po sobie, których to kolejność trzeba określić.
Potem bada się próg kolejności słuchowej - zdolność wazną do układania ciągów bodźców słuchowych, którą mierzy się za pomocą następujących po sobie kliknięć w słuchawkach, których kolejność również należy podać. Kolejny krok to zbadanie słyszenia kierunkowego, które jest konieczne do wychwytywania dźwieków użytecznych wśród zakłucających. Mierzy się ją za pomocą klikniecia w słuchawkach i trzeba podać kierunek, z którego dochodzi.
Różnicowanie tonów - to 4 krok - jest to umiejętność szybkiego dostrzegania różnic wysokości dźwieków, które pojawiają się jeden po drugim. Mierzy się ją za pomocą dwóch różnych tonów pojawiających się w słuvchawkach i należy określić ich kolejność. Jest to istotne dla dzieci z dysleksją gdyż badania wykazały, że słyszą one wszystko w jednakowy sposób.
Krok 5 w badaniu to synchroniczne wystukiwanie rytmu. Jest to umiejętność świadcząca o efektywnej współpracy półkól mózgowych. Mierzona za pomocą kliknięć, które zmieniają się i dochodzą raz z prawej raz z lewej strony w słuchawkach. Osoby z dysleksją mają o wiele wiecej trudności z utrzymaniem jednolitego rytmu wystukiwania przy naprzemiennym używaniu obu rąk. Przyczyną jest właśnie zaburzona koordynacja miedzy półkulami mózgowymi.
Krok 6 to czas reakcji z wyborem istotny w procesach decyzyjnych. Mierzy się czas jaki upływa od chwili pojawienia się pierwszego bodźca do nacisnięcia przycisku na urządzeniu.
Kolejny 7 krok to test wzorca częstotliwości - umiejętność przekładania melodii mowy na informację, mierzona za pomocą dwóch ciągów dźwieków o jednakowej wysokości i trzeba okreslić jego pozycję. Potem sprawdza się wzorzec czasowy - umiejętność przekładania rytmu mowy na informację, którą mierzy się za pomocą ciągu dwóch dźwieków o takiej samej długości i jednego o odmiennej i również określić trzeba jego pozycję.
Krok 8 i 9 to badanie koordynacji oko-ręka - ważne dla dysgrafików.
Sprawdzić należy również zdoloność zapamiętywania krótkotrwałego - umiejetność ważna przy czytaniu ze zrozumieniem tekstu oraz rożróżnianie głosek i spostrzeganie dynamiczne - ważne przy szybkim, niezakłuconym czytaniu. Ostatnie kroki w badaniu to sprawdzeni czy osoba dobrze widzi (czy nie ma tzw. zeza ukrytego) czy dobrze odtwarza widziany obiekt na srodkowym dołku każdego oka. I wreszcie krok 14 - literowanie wzrokowe, które sprawdza się za pomocą przeliterowania słów takich, które inaczej się pisze, a inaczej wymawia.

Kiedy wyżej wymienione funkcje są zaburzone należy je poprawić poporzez odpowiedni trening. Trening powinien trwać od 3-5 tygodni. Po osiagnieciu wartości docelowych zaleca się dalszy trening utrwalający, który powinien trwać tyle miesięcy ile dziecko ma lat.
Wszystkie stwierdzone zaburzenia należy trenować jednocześnie. Trenuje się za pomocą specjalnych urządzeń, np Brain Boy Universal lub Lateral Trainer (i innych), przy pomocy mikrofonu, słuchawek, płyt CD, specjalnych okularów i różnych przygotowanych przez terapeutę materiałów.
Ważna jest regularność trengu, czym cześciej tym lepiej. Typowy trening to godzinna praca nad funkcami podstawowymi połączona z treningiem lateralnym.
Jest to absolutna nowość w Polsce. Metoda nie jest szeroko znana. Nie jest też tania. Urządzenia do pracy w gabinecie są drogie, mogą więc sobie pozwolić na prowadzenie tego rodzaju terapii tylko nieliczne gabinety. Jest jednak bardzo efektywna. Poprwa umiejetności pisania i czytania kształtuje się na granicy 40-50 % jak donoszą badania.

Tekst opracowano na podstawie wykładu Ralpha Warnkego - Wrocław grudzień 2009

Agata Majda
Pracownia Terapeutyczna ALFA
w Olkuszu


Zaświadczenie online



numer online: 71 gości

reklama

Księgarnia HELION poleca: