Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
646
rok szkolny
2003/2004

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Dni Antyku czyli nauka i zabawa w antycznym stylu

"Nauka jest w zasadzie przyjemnością, w szkole więc nikt nie powinien się nudzić."

Jedną z 8 obowiązujących w gimnazjum tzw. "ścieżek programowych" jest "kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej", której celem jest zapoznanie uczniów z najważniejszymi zagadnieniami z historii kultury starożytnej Grecji i Rzymu i uświadomienie związków tej kultury z kulturą współczesną, przede wszystkim polską.

Sposób pracy nad ścieżkami jest autonomiczną sprawą szkoły. Treści ścieżek można przekazać uczniom albo w formie podzielonej między poszczególne przedmioty i nauczycieli, albo w formie tzw. modułów bądź też odrębnych zajęć. My postanowiliśmy realizować tę ścieżkę głównie w formie ogólnoszkolnej imprezy o charakterze środowiskowym pod nazwą "DNI ANTYKU". Zdecydowaliśmy realizować ją w cyklu 3-letnim, odpowiadającym cyklowi edukacji gimnazjalnej, tak, żeby każdy uczeń w trakcie pobytu w gimnazjum mógł przeżyć to niezwykłe spotkanie z historią i kulturą antyczną.

Przygotowując się do zorganizowania drugich w historii naszej szkoły Dni Antyku (odbędą się w maju tego roku) postanowiłam podzielić się z innymi naszym pomysłem. Być może ktoś zechce skorzystać ze sprawdzonego już scenariusza.

Pomysł realizacji ścieżki "Kultura polska ..." w formie "DNI ANTYKU" zrodził się już w pierwszym roku funkcjonowania naszego gimnazjum. Czekaliśmy jednak na to, by mógł objąć większą liczbę uczniów.

Przygotowania rozpoczęły się we wrześniu 2000r., a więc już na kilka miesięcy wcześniej. Najpierw zebrał się "mózg" czyli 3-osobowy zespół pomysłodawców, w skład którego weszła: Wiesia- dyrektor gimnazjum (to w jej głowie narodził się ten pomysł), ja- Stella- pedagog (która zaraziłam się nim i dobrowolnie uczyniłam jego wykonawcą- czyli koordynatorem) oraz Zbyszek- nauczyciel historii (czuwający nad merytoryczną stroną naszego przedsięwzięcia). Najpierw za pomocą "burzy mózgów" zebraliśmy pomysły. Potem przełożyliśmy je na konkretne zadania, które rozdzieliliśmy pomiędzy wszystkich nauczycieli (15 osób) oraz wyznaczyliśmy terminy ich realizacji. Zasadniczo nasze założenia były takie, że w ciągu 3 dni:

1. Odbędą się specjalnie przygotowane lekcje dotyczące szeroko pojętej problematyki starożytnej Grecji i Rzymu tzn. nauki, życia codziennego, kultury i sztuki, wierzeń itd. Każdy nauczyciel miał za zadanie przygotować ze swojego przedmiotu scenariusz lekcji uwzględniający treści ścieżki "Kultura polska ...". Dla lepszej zabawy i uatrakcyjnienia nauki każdy nadał sobie i swoim zajęciom antyczne lub prawie antyczne nazwy (czasem z przymrużeniem oka). Oto kilka przykładów:

ilustracja

W efekcie powstał "odświętny" plan lekcji czyli plan zajęć antycznych.


REKLAMA

2. Ponadto miały się odbyć imprezy ogólnoszkolne. Zaplanowaliśmy: spektakl o tematyce antycznej w wykonaniu koła teatralnego, Rewię Mody Antycznej, Antyczne Potyczki Intelektualne (konkursy wiedzowe dla uczniów) oraz igrzyska olimpijskie.

3. Aby stworzyć odpowiedni nastrój postanowiliśmy udekorować szkołę i przywdziać stroje z epoki. Wyznaczeni nauczyciele wraz z uczniami przygotowywali gazetki tematyczne do zawieszenia na szkolnych korytarzach, z których uczniowie mogliby czerpać nie tylko wiedzę, ale i pomysły, np. na przebranie lub fryzurę z epoki.
Najwięcej czasu zajęło wykonanie dekoracji na korytarze. Projekt (mojego autorstwa) zakładał bowiem, że wszystkie drzwi i okna zdobić będą kolumny (wykonane z brystolu i styropianu). Ich wykonaniem zajęli się uczniowie pod okiem nauczycielki plastyki oraz na zajęciach świetlicy. Jednocześnie powstawały również sylwety mitycznych bóstw i bohaterów (które zdobiły później hol główny zamieniony w Akropol), scenografia do spektaklu oraz wiele innych elementów dekoracji. Najtrudniejszą rzeczą okazało się jednak zamocowanie tychże kolumn. Dekorowanie korytarzy zajęło nam całe piątkowe popołudnie i sobotnie przedpołudnie. Zaangażowanych było kilkanaście osób (uczniów i nauczycieli). Wykorzystaliśmy mnóstwo dwustronnej taśmy. Trochę obawialiśmy się, czy nasze dzieło wzniesione z takim trudem nie runie do poniedziałku, jednak nasze obawy okazały się nie- słuszne. W poniedziałkowy poranek wszystko stało nienaruszone i wyglądało naprawdę imponująco.
Budowaniu nastroju miał służyć również konkurs na najciekawiej udekorowaną klasę. Chodziło nam o to, żeby antyczny nastrój panował nie tylko na szkolnych korytarzach, ale również w salach, w których odbywać będą się antyczne zajęcia. To zadanie powierzyliśmy wychowawcom i ich klasom. Efekt naprawdę był zaskakujący i imponujący. Rozpisany został konkurs na najlepszy strój.

4. Do realizacji naszego pomysłu niezbędne jednak były pieniądze. Z pomocą w tym zakresie przyszedł nam Urząd Gminy oraz lokalni sponsorzy. Za zebrane pieniądze zakupiliśmy materiały potrzebne na wykonanie dekoracji (brystole, styropian, płótno, farbę, taśmy do mocowania), dyplomy i nagrody.

5. Ponieważ założyliśmy, ze nasza impreza ma mieć charakter środowiskowy rozesłaliśmy specjalnie na tą okazję przygotowane zaproszenia zawierające program DNI ANTYCZNYCH. Wśród zaproszonych gości znaleźli się: sponsorzy, lokalne władze, przedstawiciele kuratorium, przedstawiciele lokalnych instytucji, , lokalna prasa, rodzice oraz uczniowie i nauczyciele SP w Cedyni.

(...)

ilustracja


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Stella Blachnierek
pedagog szkolny
Gimnazjum w Cedyni


Zaświadczenie online



numer online: 172 gości

reklama