Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
6104
rok szkolny
2008/2009

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Zdrowe dziecko - zdrowy dorosły

Pojęcie "zdrowie" jest wieloznaczne i bardzo trudne do zdefiniowania.

W opracowanych w ostatnich latach definicjach określa się zdrowie jako:

  • zdolność do normalnego funkcjonowania organizmu, mając na względzie wszystkie jego organy i funkcje,
  • zdolność do adaptacji w zmieniającym się środowisku,
  • pewien potencjał fizyczny lub psychiczny, dający możliwość rozwijania aktywności,
  • wyraz równowagi i harmonii możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych osoby ludzkiej.

    Wyróżniamy cztery podstawowe grupy czynników wpływających na zdrowie:
    1. Styl życia
    2. Środowisko fizyczne i społeczne
    3. Czynniki genetyczne
    4. Organizacja opieki medycznej.

    Bezpośrednim czynnikiem, który w największym stopniu wpływa na zdrowie każdego człowieka jest styl życia.

    W swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej propagujemy wśród wychowanków prozdrowotny styl życia, na który składają się następujące zachowania zdrowotne:

  • zdrowa, zbilansowana dieta, dostarczająca odpowiedniej do zapotrzebowania organizmu ilości energii i wszystkich składników odżywczych w odpowiednich proporcjach,
  • aktywność fizyczna adekwatna do wieku i możliwości dzieci.

    Dzieci w wieku przedszkolnym przejmują nawyki żywieniowe przede wszystkim z rodziny. W momencie przekroczenia progu przedszkola ujawniają swoje preferencje żywieniowe. Zauważalnym stało się, że coraz mniej dzieci bez problemu zjada warzywa pod różną postacią, np. surówek. Często nie chcą spróbować danej potrawy, ponieważ nie znają jej i nie wiedzą, jak smakuje.

    W wielu rodzinach dieta dziecka jest zbyt monotonna, rodzice poprzestająca daniach gotowych bądź korzystają z półproduktów, które można kupić w każdym sklepie z żywnością. Jest to łatwy, szybki sposób na sporządzenie posiłku, ale czy zdrowy? Termin spożycia takich produktów jest dość długi, dzięki konserwantom użytym w celu przedłużenia ich "świeżości".

    Zadaniem nas, nauczycielek przedszkola, jest przekonanie dzieci, że zdrowa dieta ważna jest dla ich prawidłowego rozwoju, by w przyszłości mogły się cieszyć zdrowiem i sprawnością.

    Wiele radości sprawia dzieciom wspólne z rodzicami przygotowywanie różnych potraw. Wspólne spędzanie czasu w kuchni, rozmowy, zabawy sprzyjają zacieśnianiu więzi emocjonalnych. Dzieci mogą twórczo działać, wymyślając nowe potrawy, smaki, rozwijać swój zmysł estetyczny poprzez ciekawy, nietuzinkowy sposób podania, wygląd posiłku.

    W przedszkolu, w naszej grupie organizujemy sytuacje edukacyjne, podczas których dzieci mogą wykazać się inwencją twórczą, pomysłowością podczas wspólnego przygotowywania różnych potraw. Dzieci uwielbiają bawić się w małych "kucharzy", eksperymentować z różnymi składnikami. Na naszą prośbę przynoszą z domu owoce potrzebne do przyrządzenia sałatki. W okresie wiosennym, kiedy pojawia się mnóstwo nowalijek, robimy wspólnie fantastyczne kanapki - kolorowe, pachnące, zachęcające do ich jedzenia. Przez te działania dzieci w naturalny sposób uczą się nazw owoców i warzyw, wiedzą, jak wyglądają. Dzieląc się z nimi informacjami na temat walorów zdrowotnych wybranych produktów, kształtujemy właściwe postawy prozdrowotne, co będzie pozytywnie skutkować w przyszłości. Wraz z dziećmi opracowujemy zdrową dietę dla "skrzata", który jest symbolem naszej grupy. Okazuje się, że przygotowanie pożywnego i zdrowego dania nie jest wcale trudne, a własnoręczne wykonanie takiego posiłku powoduje, że smakuje on lepiej niż np. pizza czy hamburger.

    W celu utrwalenia prawidłowych nawyków żywieniowych konieczna jest współpraca z rodzicami. Podczas spotkań, np. na zebraniach pedagogizujemy rodziców odnośnie żywienia nie tylko dzieci, ale i ich samych. Chcemy, by byli dobrym przykładem dla dzieci, które są bardzo krytyczne i ich uwadze nie umkną żadne niekonsekwencje z ich strony. Namawiamy do wspólnego eksperymentowania i zabaw w kuchni, zmianę niewłaściwych preferencji żywieniowych dzieci, tłumaczymy, dlaczego to jest tak ważne. Podczas wspólnego gotowania z rodzicami łatwiej przychodzi przyjęcie do wiadomości, dlaczego warzywa i owoce lepiej jeść na surowo, np. w postaci surówek, sałatek, dlaczego gotowanie jest zdrowsze od smażenia, dlaczego ryby są zdrowsze od mięsa?

    Prosimy, by słodycze nie były stałym elementem diety dziecka. Rodzice, chcąc sprawić dziecku przyjemność, nagradzają je słodyczami, szkodząc mu w niezamierzony sposób, często na całe życie. Wiele dzieci ma próchnicę, jesteśmy pod tym względem na jednym z pierwszych miejsc w Europie. Przyzwolenie na jedzenie przez dzieci słodyczy nie może być stałym nawykiem, jednak czasami można pójść na kompromis.

    Dzieci bardzo lubią spożywać kolorowe napoje, często gazowane oraz soki. Świadomy człowiek wie, że z naturalnymi sokami nie mają one nic wspólnego. Są bowiem sztucznie barwione, aromatyzowane i słodzone. Warto własnoręcznie z wybranych przez dziecko ulubionych owoców sporządzić sok, który jest nie tylko tańszy, ale przede wszystkim zdrowy, bo naturalny.

    Inny czynnikiem warunkującym zdrowie dziecka jest aktywność ruchowa. Niestety, niewielu rodziców preferuje taki styl życia. Dziecko po powrocie z przedszkola często, niezależnie od pory roku, czy warunków atmosferycznych, ogranicza się do przebywania w domu. Już w wieku przedszkolnym spędza ono mnóstwo czasu przed telewizorem bądź komputerem. Czy można tu mówić o jakiejkolwiek aktywności ruchowej? Przekłada się to na ich zachowanie podczas spacerów z grupą przedszkolną. Dzieci nie są przyzwyczajone do dłuższego chodzenia. Marudzą, narzekają, szybko się męczą. Zmieniamy tę postawę poprzez nasze działania: dużo ruchu na świeżym powietrzu, niezależnie od pory roku, zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne w budynku i ogrodzie przedszkolnym, udział w olimpiadzie sportowej organizowanej przez nasze koleżanki z przedszkola. Ponadto, dzieci, na życzenie rodziców, uczestniczą w zajęciach wspomagających ich rozwój fizyczny, jak gimnastyka korekcyjna i joga. Uczymy w ten sposób dzieci czerpać radość z zabawa na świeżym powietrzu i aktywnej formy spędzania czasu, rozwijamy zainteresowanie sportem i zdrową rywalizacją.

    Zaszczepiamy w dzieciach zamiłowanie do takiego stylu życia, w którym ruch będzie potrzebą, przyjemnością i najlepszym sposobem na zdrowie. O to samo prosimy rodziców. Chcemy, by aktywnie spędzali czas z własnym dzieckiem, a będzie to procentowało lepszym zdrowiem całej rodziny. Pamiętajmy wszyscy, że zdrowie naszych dzieci leży w naszych rękach, a zdrowe dziecko to zdrowy dorosły.

    Marzena Jagielińska
    Mariola Kasprzak
    Przedszkole Miejskie nr 5
    w Pabianicach


  • Zaświadczenie online



    numer online: 89 gości

    reklama