Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
5350
rok szkolny
2008/2009

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Rozmowa o wychowaniu

Znane jest na całym niemalże globie hasło "uczyć się, aby być". Problemy oświaty i wychowania zostały podniesione do rangi najważniejszych zagadnień międzynarodowych, na równi ze sprawami wyżywienia, energii, pokoju czy ochrony środowiska naturalnego. Uczyć się, aby być w pełni człowiekiem, aby nadążać za zmianami w świecie. Raport Klubu Rzymskiego ogłoszony w 1979 roku wezwał ludzkość do nieograniczonego uczenia się zwróconego w stronę przyszłości.

Pedagog współczesny musi patrzeć w przyszłość i akceptować ciągłe zmiany, nie może być nastawiony na stałość. Zmienia się świat i zmienia się człowiek a wraz z nim zmieniają się sposoby myślenia i postrzegania świata.

Poglądy pedagogiczne zawsze mają swe źródło w dwóch dylematach:

  • w pytaniu związanym z próbą adaptacji człowieka do życia w "dobrym świecie";
  • w pytaniu związanym ze znalezieniem środków do osiągania tego "dobrego świata".

    Jako Europejczycy żyjemy w czterech światach, czterech różnych sferach, między którymi brakuje komunikacji. Chaos percepcji, wewnętrzna alienacja i brak spoistości wywołują niepokój, niemal każdy obiekt jesteśmy wstanie postrzegać na różne sposoby.

    Konstrukcja naszej osobowości osadza się w czterech sferach:

  • sakralnej, rządzonej przez uczucia, wewnętrzny przymus, poczucie winy i moralnego lęku; jesteśmy dobrzy, ale słabi i wrażliwi na zło.
  • prywatnej, rządzonej przez nasze ego, jednostkowy interes, przymus ekonomiczny, poczucie wstydu i społecznego lęku; jesteśmy natury dobrzy i potrzebujemy bezwzględnej swobody by się rozwijać.
  • świeckiej, rządzonej rozumem, konsekwencją i przymusem logicznym, poczuciem błędu i lęku poznawczego; jesteśmy obcy i potrzebujemy takiego rozwoju, który wyniesie nas ponad codzienność.
  • publicznej, gdzie centralną wartością jest wspólne dobro, rządzonej przez prawo, jasne reguły, przymus fizyczny, poczucie śmiertelnego lęku i strachu; jesteśmy w tej sferze źli i wymagamy pilnowania; nasze wnętrze jest puste (tabula rasa) i trzeba je napełnić wiedzą.

    Wychowanie jest tym samym, co przygotowanie wychowanka do czegoś, co będzie on robił w przyszłości. Wychować Europejczyka - to doprowadzić do komunikacji wszystkich sfer, to zrozumieć chaos z nich płynący i wprowadzić do podzielonej jaźni odpowiedzialność za własne poczucie winy, błędu, wstydu i strachu.

    Wychowywać, oznacza przygotowywać wychowanka do życia w każdej z wymienionych sfer, do zaadaptowania go w świecie. Zadaniem pedagogów jest budowanie pomostów pomiędzy pedagogiami skoncentrowanymi na poszczególnych sferach. Chodzi o budowanie komunikacji i porozumienia na wszystkich czterech płaszczyznach. Aktualna sytuacja społeczno-polityczno-ekonomiczna z reguły znajduje również swe odbicie w wychowaniu i wówczas, któraś ze sfer ma dominujące znaczenie, ale nie wolno zapominać o tym, że sfery te, to przenikające się składowe osobowości wychowanka i musi istnieć między nimi komunikacja. O tym, że człowiekowi potrzeba komunikacji mówił już sławny pedagog J.J.Rousseau.

    (...)

    Pełna publikacja...

    Publikacja dostępna na naszej płycie CD
    Płyta kompaktowa
    serwisu Publikacje edukacyjne

    Beata Wiśniewska


  • Zaświadczenie online



    numer online: 168 gości

    reklama