Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
534
rok szkolny
2003/2004

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Próba charakterystyki motoryczności dzieci w wieku 10-13 lat - odnośnie uprawiania gier zespołowych

Optymalny okres nauczania czynności jest to okres rozwoju dziecka, który trudno jest ująć w dokładne normy wiekowe. Początek na 3 - 4 rok pobytu dziecka w szkole, a czas trwania może być różny.

Okres ten kończy się w raz z pojawieniem się symptomów dojrzewania płciowego, nowego bardzo ważnego okresu rozwoju dziecka.

Wiek od 10 - 13 roku życia dziecka stanowi kulminacyjny punkt ogólnego rozwoju, ze względu na motoryczność. W tym okresie zauważamy świadome kierowanie ruchami, coraz lepsze i pewniejsze ich przyswajanie. Wszelkie czynności ruchowe stosowane w życiu codziennym stają się coraz bardziej celowe i oszczędne. Szafowanie ruchami, nieopanowanie stresujących sytuacji, świadczących nadpobudliwości dzieci młodszych, ustępuje miejsca celowości i ekonomice ruchów, choć występują tu jeszcze różne odchylenia.


REKLAMA

Odrębność motoryczna dzieci w tym okresie rozwoju charakteryzuje się zwinnością i zręcznością, a także szybkością i siłą wykonywanych ruchów.

Z dużą zwinnością dzieci w tym wieku pokonują naturalne przeszkody, przyrządy gimnastyczne, wykazują również duże zdolności manualne w posługiwaniu się piłką oraz dużą szybkością biegową. Odnosi się to do dziewcząt jak i chłopców.

Tak, więc ruchy dziecka można określić jako zrównoważone i harmonijne, które charakteryzują się płynnym przebiegiem, a struktura tworzenia ruchów jest wyraźna. W omawianym okresie zaznacza się również bardzo dobre przenoszenie ruchów, a szczególnie, gdy zawodnik (uczeń) wprowadza do akcji tułów.

Jest to ważny okres z punktu widzenia przydatności dzieci do sportu, gdyż dzieci te wykazują szybkie przyswajanie sobie różnych przebiegów ruchowych, dokładnie dostosowując swoją motorykę do zmiennych warunków, - czyli przyswajania nowych czynności ruchowych bez długotrwałych ćwiczeń.

Wszystko to jest związane z odwagą, z zapałem do nauki ruchów i dużą aktywnością szczególnie, gdy idzie o wyniki motoryczne i rozwiązywanie nowych zadań ruchowych. Jest to okres gdzie dążą do współzawodnictwa, porównania swych sił i zdolności w rywalizacji z rówieśnikami.

Dariusz Tomasik
Szkoła Podstawowa nr 5 w Zgorzelcu


Zaświadczenie online



numer online: 187 gości

reklama