Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Program adaptacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym "Wszystkie dzieci nasze są"
Pójście do przedszkola to dla każdego dziecka ważny moment przełomowy w jego rozwoju emocjonalnym. U każdego dziecka ten właściwy moment objawia się w różnym wieku, ze względu na różny poziom dojrzałości wewnętrznej. Ważne jest, aby na siłę nie przyśpieszać chwili, w której dziecko stanie przed progiem przedszkola. Trzeba dać szansę by dziecko mogło przyzwyczaić się do nowej sytuacji.
Wiele uwagi poświęca się adaptacji dzieci 3-letnich, a przecież nie zawsze ten wiek oznacza pierwszy kontakt z przedszkolem. Często proces oswojenia następuje później, kiedy dziecko posyłane jest do placówki w wieku 4 lub 5 lat. Związane jest to z możliwością niektórych rodziców wychowywania dziecka dłużej, a czasami spowodowane jest to wieloma zawirowaniami życia. Zaleca się by w momencie, kiedy w rodzinie zachodzą istotne zmiany (narodziny dziecka, śmierć bliskiej osoby, przeprowadzka) dziecko nie było oddawane do przedszkola, do chwili w której odzyska poczucie stabilizacji, bezpieczeństwa, pewności siebie.
Moje doświadczenie w tym zakresie jest ogromne, ponieważ prowadzę od kilku lat grupę 4-5-latków, gdzie jedne dzieci uczęszczały już rok do przedszkola zaś inne dopiero wkraczają w świat grupy. Na początku praca sprawiała trudności, ponieważ ciężko było opracowywać zajęcia dydaktyczne na dwóch poziomach edukacyjnych i dostosowywać się do potrzeb dzieci znajdujących się różnych poziomach rozwoju emocjonalnego. Z czasem znalazłam sposób by wykorzystać rozbieżność grup wiekowych i w tym celu opracowałam program adaptacyjny, który pomaga zaaklimatyzować się nowicjuszom z uwzględnieniem roli dzieci pozostających w grupie.
(...)
Pełna publikacja...
REKLAMA
Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.
UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.
|
mgr Grażyna Gajewska
Przedszkole nr 3 w Oleśnicy