Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Struktury wyrazowe I-IV
Zestaw 17 prezentacji opracowany na podstawie 18 struktur wyrazowych (dotyczący 4 pierwszych struktur).
Prezentacje są dla autorki pewnego rodzaju eksperymentem. W pracy terapeutycznej od roku świetnie się sprawdzają jako katalizator do zwiększenia tempa czytania. Jest to pewnego rodzaju alternatywa dla czytania tradycyjnego.
Struktury wyrazowe ułatwiają dziecku czytanie. Wymuszanie tempa czytania, które można sobie regulować, powoduje, że dziecko musi się dostosować do "migających" słów. W początkowej fazie czytania można czytać na głos wraz z dzieckiem i zaznaczać mu samogłoski, potem wskazane jest tworzenie tzw. tła w czytaniu, czyli dziecko czyta głośno, a terapeuta szeptem lub półgłosem. Końcowy etap - to samodzielne czytanie dziecka na głos.
Ten model wskazany jest dla każdego poziomu (dla każdej ze struktur).
Zaczynamy od "wyrazów 1", gdzie pokazują się sylaby, a potem cały wyraz. Następnie czytamy "wyrazy 2", gdzie najpierw pokazuje się całe słowo, a potem jest dzielone na sylaby. Kolejnie przechodzimy do "wyrazów porównywanych", gdzie dziecko ma za zadanie pokazać jaką literą lub sylabą różniż się słowa, jednocześnie czytając je na głos - ważne ćwiczenie dla analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej. Na koniec dziecko czyta "zdania".
Schemat pracy powtarzamy w każdej strukturze.
Publikacja dostępna na naszej płycie CD
Małgorzata Błahut
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1
w Bielsku-Białej