Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4439
rok szkolny
2006/2007

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Scenariusz zajęć edukacyjnych "Architektura płockiej bazyliki katedralnej"

Tematem pracy jest opracowanie scenariusza zajęć edukacyjnych "Architektura płockiej bazyliki katedralnej". Temat zajęć jest ważnym punktem edukacji regionalnej, łączy kilka elementów programowych każdego programu nauczania historii, a jego realizacja jest możliwa jedynie w oparciu o zajęcia terenowe przeprowadzone w płockiej świątyni.
Poznanie tajników architektonicznych i "skarbów" materialnych nie jest celem samym w sobie, niezmiernie ważna jest tu próba powtórzenia i utrwalenia problematyki dotyczącej historii sztuki. Opanowanie podstawowych założeń architektonicznych romańskich, gotyckich, barokowych i renesansowych to również odniesienie do czasów historycznych i postaci z nimi związanych. W budowie płockiej świątyni odciśnięta została historia miasta, a w znacznej mierzw również historia Polski. Młodzież nie tylko poznaje i interpretuje dzieła sztuki, ale osadza je w konkretnych epokach historycznych.
Najważniejsza część zajęć odbywa się wewnątrz płockiej bazyliki i w jej najbliższym otoczeniu, a polega na zebraniu przez młodzież informacji dotyczących architektury świątyni. Zebranie informacji poprzez sporządzanie notatek i fotografii odbywa się zarówno poprzez bezpośredni przekaz nauczyciela jak również poprzez spostrzegawczość i wnikliwą obserwację młodzieży. Zajęcia w terenie składają się z trzech zasadniczych części i stanowią punkt wyjścia do pracy na lekcji w klasie. Pierwszym elementem zajęć terenowych jest obserwacja wyglądu zewnętrznego płockiej świątyni, a w szczególności identyfikacja elementów poszczególnych stylów architektonicznych. Druga część to zapoznanie się z wnętrzem płockiej katedry, a w szczególności z zabudową ołtarzy i kaplic. Wewnątrz świątyni młodzież zapoznaje się z: pomnikami i nagrobkami, polichromią, witrażami i detalami architektonicznymi wykończenia wnętrza.
Trzecia część to prezentacja skarbów rzemiosła artystycznego zgromadzonych w skarbcu płockiej bazyliki.
Zajęcia w klasie stanowią wszechstronne opracowanie materiału zebranego podczas pracy w terenie. Młodzież utrwala chronologię poszczególnych epok w historii sztuki, zagłębia się w tajniki stylów architektonicznych, definiuje pojęcia związane z historią sztuki, Uczniowie przyporządkowują dzieła sztuki i elementy wyposażenia bazyliki do odpowiednich stylów architektonicznych, próbują sporządzić plan świątyni z określeniem kierunków stron świata. Scenariusz zajęć zawiera liczne elementy ścieżek edukacyjnych i korelacji z innymi przedmiotami nauczania.

(...)


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Maria Załęska


Zaświadczenie online



numer online: 41 gości

reklama