Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
4184
rok szkolny
2006/2007

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

"Origami - to łatwe" - scenariusze zajęć plastycznych

Od wielu lat pracuję z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, uczęszczającymi na zajęcia świetlicowe, uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce i szczególnymi potrzebami emocjonalnymi. Poszukując nowych, ciekawych form pracy zainteresowałam się techniką origami znaną i chętnie wykorzystywaną w edukacji przy realizacji różnorodnych treści programowych (plastycznych, technicznych, matematycznych i polonistycznych).

Podstawowym zadaniem proponowanego przeze mnie programu jest rozwój wrażliwości plastycznej, sprawności manualnej, wyobraźni, twórczego myślenia inspirowany sztuką origami.

Wspieranie rozwoju dzieci poprzez techniki płaskie sztuki origami polega na uaktywnianiu całego organizmu za przyczyną manipulacji i kontaktu rąk dziecka z kartką, aby podczas aktywności badawczej wykorzystać wszystkie możliwe zmysły do poznania otaczającej rzeczywistości. Składanie papieru to aktywność dwóch rąk prowadząca do dotlenienia dwóch półkul mózgowych, doprowadzająca w konsekwencji do ich spójności, czyli integracji.

Origami płaskie z koła, z kwadratu i trójkąta to techniki, które proponuję do pracy szczególnie na poziomie klas I-III. Komponowanie figur na płaszczyźnie, manipulacja kołami, czy kwadratami to teren wszelakiej aktywności dzieci, które za przyczyną papierowych narzędzi, składania ich, przesuwania, utrwalają kierunki na płaszczyźnie, nazywają położenie przedmiotów względem siebie, systematycznie przeliczają liczbę elementów-matematyzują, ćwiczą koncentrację, logiczenie myślenie, pamięć.

Taka aktywność wspiera rozwój procesów poznawczych, usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową, ma wpływ na tzw., myślenie konstrukcyjne.

Wykorzystując do pracy z dziećmi sztukę origami, a zwłaszcza technikę origami płaskiego z koła, kwadratu i trójkąta, można w bardzo ciekawy sposób wzbogacić swój warsztat pracy.

Podczas zajęć dzieci składają papier, komponują nową formę, badają, szukają i tworzą nowe rozwiązania. Nowe pomysły dają początek ciekawym rozmowom, a nawet dyskusjom na temat powstałych form. Rozmowy takie, spontaniczne i niewymuszone mają wielkie znaczenie dla rozwoju sprawności językowej u dzieci i kontaktów społecznych.

Potrzeba praktycznych ćwiczeń, a przede wszystkim potrzeba ruchu w procesie uczenia się dzieci może być zaspokojona, gdy nauczyciel zaproponuje ciekawą formę realizacji treści kształcenia poszczególnych edukacji wykorzystując składanie papieru.

Aby jednak w pełni wykorzystać wszystkie walory kształcące tej pięknej, starożytnej sztuki należy odpowiednio zaplanować pracę uwzględniając potrzeby dzieci, zainteresowania i możliwości percepcyjne.

(...)

Pełna publikacja zawierająca scenariusze zajęć...


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Mariola Wasilewska
Szkoła Podstawowa numer 65 w Łodzi


Zaświadczenie online



numer online: 31 gości

reklama