Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
33
rok szkolny
2002/2003

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I z zastosowaniem prezentacji multimedialnej "Rasy psów"

TEMAT: Mój przyjaciel - pies.

CELE ZAJĘĆ: Uczeń:

  • Zna potrzeby psów i sposoby opieki nad nimi;
  • Ma poczucie odpowiedzialności za warunki życia tych zwierząt;
  • Potrafi wchodzić w rolę i odgrywać scenki;
  • Poznaje różne rasy psów i ich charakterystyczne cechy;
  • Dostrzega różnice w wyglądzie psów rasowych - zadbanych, a psów bezdomnych;
  • Rozumie pojęcie faktury i wykorzystuje odpowiednie materiały do wykonania prac plastycznych.

    METODY PRACY:

  • Pogadanka;
  • Scenki dramowe;
  • Pokaz;
  • Zajęcia praktyczne;
  • Zabawa.

    FORMY PRACY:

  • Zbiorowa;
  • Grupowa
  • Indywidualna.

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Konwencjonalne: podręcznik, kartoniki z hasłem, prezentacja multimedialna, arkusze papieru z konturami psów rasowych, skrawki materiałów.

    PRZEBIEG ZAJĘĆ:

    1.Dzieci siedzą w kręgu - swobodne wypowiedzi na temat psów ze szczególnym zwróceniem uwagi na potrzeby zwierząt, obowiązki opiekunów oraz poczucie odpowiedzialności za zapewnienie godziwych warunków życia.

    2. Zabawa - wymyślanie imion dla swojego pieska (ostatnia głoska wyrazu jest zarazem pierwszą głoską następnego imienia, np. Burek - Kulka - Atos itp.).

    3. Wysłuchanie wiersza Ewy Szelburg - Zarembiny pt. " Do zabłąkanego pieska".

    4. Wypowiedzi na temat sytuacji bezdomnych psów:

  • Skąd pochodzą?
  • Czy stanowią zagrożenie dla człowieka?
  • Jak można im pomóc?

    5. Odgrywanie scenek dramowych - wczuwanie się w rolę pieska i jego opiekuna:

  • Jestem bezdomnym pieskiem.
  • Zaopiekuję się tobą.

    6. Zaśpiewanie piosenki pt. "Pies na medal".

    7. Pogadanka z uczniami na temat psów specjalnie hodowanych, przeznaczonych do celów służących człowiekowi:

    8. Ułożenie hasła wprowadzającego w temat prezentacji: Ustawienie kartoników z liczbami w kolejności rosnącej i odczytanie hasła na odwrocie.

  • Wyjaśnienie wyrazu rasa: grupa zwierząt tego samego gatunku, np.: psów, kotów, która powstała w efekcie działalności człowieka, aby uzyskać odpowiednie cechy u zwierząt, które będą przekazywane potomstwu, czyli "dzieciom".
  • Wyjaśnienie pisowni wyrazu psów.

    9.Pokaz prezentacji (Patrz: 21 slajdów). Głośne czytanie tekstu przez nauczyciela, komentowanie, wypowiedzi uczniów po każdej części pokazu, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

  • Psy pasterskie - do pilnowania i zaganiania stada owiec.(Slajdy nr 3 -7)
  • Psy myśliwskie - do tropienia, polowań i łowiectwa.(Slajdy nr 8 - 12)
  • Psy towarzyskie - przyjaciele człowieka.(Slajdy nr 13 - 16)
  • Charty - do gonitwy, jako pomocnicy w polowaniach.(Slajdy nr 17 - 21)

    10. Porównanie wyglądu psów rasowych, obejrzanych na pokazie, a psów bezdomnych - odwołanie się do uczuć dzieci.

    11. Zajęcia praktyczne: wprowadzenie pojęcia faktura. Rozpoznawanie różnych materiałów (aksamit, futerko płótno, wata itp.) po dotyku z zamkniętymi oczami.

    12. Podział klasy na cztery grupy: rozdanie arkuszów szarego papieru z konturami psów różnych ras i wypełnianie ich odpowiednimi materiałami.

    13. Utrwalenie najbardziej popularnych ras psów - krótka prezentacja polegająca na dopasowaniu nazwy psa do obrazka - (Patrz załącznik - slajdy od nr 1 do 7).

    Wykorzystano: "Scenariusze zajęć dziennych kl.I". Nowa Era, Warszawa 2001.


    Prezentacja multimedialna "Rasy psów"

     

    Prezentacja dostępna na naszym CD

    Prezentacja multimedialna "Uzupełnienie do scenariusza zajęć Mój przyjaciel - pies"
    (jako załącznik do ćwiczenia 13)

     

    Prezentacja do pobrania online:
    Serwer FTP
    serwisu Publikacje edukacyjne

    Bogumiła Klimek
    Szkoła Podstawowa nr 20 w Rybniku


  • Zaświadczenie online



    numer online: 37 gości

    reklama