Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
3012
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Edukacja przez ruch

System-Edukacja przez ruch umożliwia nauczycielowi bardzo trafne rozpoznanie stylów uczenia się dzieci i dostosowania pracy do ich faktycznych możliwości, jest kształcąco-wychowującym systemem komunikacji społecznej. W systemie dzieci poruszają się tak, jak proponuje ich organizm. Formami tego ruchu może być klaskanie, wyrzucanie rąk, wahanie, kołysanie się w ławce, wstawanie, siadanie, krzyżowanie nóg pod stołem, rąk na ławce, stukanie palcami, kreślenie palcami po blacie różnorodnych wzorów, wędrówka palcami po kartce, zaciskanie pięści, wyrzut pięści lub dłoni w górę lub w dół, skoki, obroty, a wszystko spontanicznie i zgodnie z potrzebą ruszania się w mniejszej lub większej przestrzeni.

Obserwacja tego ruchu przez nauczyciela staje się źródłem wielu ważnych informacji o samych dzieciach: kto z grupy jest dzieckiem kinestetycznym, kto radzi sobie z koordynacją, a kto wymaga wsparcia w tym względzie? Kto i w jaki sposób akceptowany jest przez grupę w zakresie własnej fizyczności i naturalnych form poruszania się?

Wymienione powyżej formy ruchu zostały w systemie wykorzystane do budowy stosowanych ćwiczeń, tak, aby każde ćwiczenie wspierało jednocześnie cztery podstawowe obszary rozwojowe organizmu: emocjonalny, społeczny, poznawczy i fizyczny.

Do systemu Edukacja przez ruch należą:
- ćwiczenia wpływające na stabilizację lateralną w makro i mikro przestrzeni pomagające w nauce pisania;
- ćwiczenia regulujące prawidłowe oddychanie, wpływające na płynność mowy;
- ćwiczenia spontanicznego ruchu jako formy pozawerbalnej komunikacji, wpływającej na postępy w nauce czytania.
- ćwiczenia manipulacyjne wspomagające uzyskanie sprawności dłoni, ręki oraz całego organizmu
- ćwiczenia rytmicznej manipulacji i zabawy z zabawką dydaktyczną jako formy równoważącej lateralnie organizm i wpływającej na zwiększenie koncentracji, a w konsekwencji wywołania większej chęci do dalszej aktywności.

W bardzo wielu ćwiczeniach systemu Edukacja przez ruch, dzieci poruszają się rytmicznie i wykorzystują do tego ruchu raz jedną, raz drugą rękę. Ruch naprzemienny powoduje wyrównanie energetyczne po obydwu stronach osi ciała, zwiększa dotlenienie mózgu, jest relaksujący, daje wrażenie swobody i odpoczynku, a jednocześnie bardzo dobrze przygotowuje organizm do podjęcia dalszej aktywności. Dlaczego ruch jest tak bardzo potrzebny w edukacji? Wywołuje on najbardziej pożądane efekty edukacyjne, przede wszystkim dotlenia obydwie półkule mózgu, co prowadzić może w konsekwencji do synchronizacji pracy mózgu i jego większej wydajności.

Edukacja przez ruch to system metod kształcenia i terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu w procesie rozwoju uczenia się. Ćwiczenia wykonywane przez dzieci mają zawsze dwa aspekty: kształcący i terapeutyczny. Dotyczą ruchu rąk, dłoni, palców, nóg, stóp, całego ciała najczęściej o charakterze naprzemiennym, którego źródłem jest podany rytm i stosowna muzyka oraz sama potrzeba spontanicznego ruchu tkwiąca w dziecku.

Dzieci nie ruszają się dla samego ruchu, ale dlatego, aby stworzyć nową jakość w doświadczeniu, którego efektem staje się plastyczna, techniczna, czasami w pełni artystyczna impresja budująca w dziecku poczucie sukcesu i samorealizacji.

To właśnie do wykonywania tej artystycznej impresji najczęściej wykorzystywane są płaskie techniki sztuki origami, choć nie tylko. Ta plastyczna impresja w ujęciu dydaktycznym zamienia się w kartę pracy indywidualną lub całego zespołu.

Technika origami płaskie z koła nie jest jeszcze zbyt popularna na świecie, choć składaniem kół zajmują się dzieci w Wietnamie czy Korei. W Polsce lubią tę zabawę przedszkolaki i uczniowie młodszych klas szkół podstawowych. Technika ta polega na odpowiednim składaniu kolorowych kół i komponowaniu wieloelementowych modeli papierowych z trafnie dobranej liczby kół.

Publikacja do pobrania bezpośrednio ze stron serwisu:

ściągnij (ZIP - 5 KB)
Program WinZip 8.0 dostępny w Pomocy

Katarzyna Pellowska
Przedszkole nr 104 w Poznaniu


Zaświadczenie online



numer online: 56 gości

reklama