Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2827
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Czy nauczyciel w dzisiejszych czasach powinien "mieć" czy "być" autorytetem ? - refleksje nauczyciela

Teza, iż nauczyciel wpływa w istotny sposób na uzyskanie przez uczniów wyniki uczenia się oraz ich postępowanie, jest szeroko rozpowszechniona i akceptowana. Należy zauważyć, że powyższe sformułowanie dotyczy autorytetu czyli terminu oznaczającego uznanie i poważanie. Ponieważ jestem nauczycielem-praktykiem, z wieloletnim doświadczeniem, postanowiłam więc zadać sobie pytanie czy współczesny nauczyciel powinien być autorytetem? Myślę bowiem, że jest to bardzo istotne w dzisiejszych czasach. Moim zdaniem na powyższe pytanie nie można dać odpowiedzi jednoznacznej, ale sądzę też, iż byłoby wskazane, aby nauczyciel był osobą uznawaną i poważaną przez ucznia.

Warto zauważyć, że nauczyciel będący autorytetem dla swoich wychowanków powinien się charakteryzować pewnymi cechami. Przede wszystkim uznawany "w oczach" uczniów nauczyciel powinien pobudzać ich aktywność poznawczą i działalność praktyczną, rozwijać ich twórczość i zdolności innowacyjne. Kształtowanie postaw charakteru uczniów oraz rozwijanie systemu wartości etycznych, moralnych to także zadania godne nauczyciela z autorytetem. Uczniowie powinni być również wdrażani do aktywności zawodowej i społecznej, a zarazem pobudzani i zachęcani do "wyjścia poza przeciętność". I tak oto zbliżyłam się do głoszonej przez Adolfa Diesterwega tezy, iż "szkoła tyle jest warta, ile jest wart nauczyciel". Będąc nauczycielem z autorytetem należy więc być radosnym, twórczym, aktywnym, "dla życia", i "przez życie". Uczniowie zafascynowani osobowością dobrego nauczyciela widzą w nim godny naśladowania wzór i przejmują w konsekwencji wiele jego pozytywnych cech. Warto więc zastanowić się jakie zalety istnieją dla uczniów, którzy doceniają i uznają swoich nauczycieli. Uczniowie ci cenią się jako ludzie, dzięki docenianiu ich przez wychowawcę. Uważają siebie jako osoby zdolne do rozwiązywania umiejętności potrzebnych do radzenia sobie ze swoją pracą. Stają się też bardziej dowartościowani, sądzą bowiem, iż są wystarczająco ważni skoro nauczyciel spędza czas na słuchaniu ich opinii. Nauczyciel będący autorytetem dla swoich wychowanków przesądza niejednokrotnie o stosunku uczniów do nauki danego przedmiotu w szkole, a nawet po jej ukończeniu - o wyborze dalszego kierunku.

Z pewnością rodzice mają zwykle o wiele większy wpływ na dziecko niż nauczyciel, ale dzieci mają tendencje do przejmowania wizerunku również tego wizerunku siebie samych który jest wytworem nauczyciela.

Myślę więc, że istotne jest by nauczyciel był autorytetem "w oczach" uczniów. Miło jest bowiem usłyszeć kiedy dziecko zastępuje słowo "rodzice" słowem "nauczyciel".

Literatura pomocnicza:

  • "Dydaktyka ogólna", wyd. I, Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000.
  • "Psychologia dla nauczycieli", D. Fontanur, wyd. I, Poznań 1998

    Barbara Biernat
    Zespół Szkół nr 1
    Publiczne Przedszkole w Godzieszach Wielkich


  • Zaświadczenie online



    numer online: 57 gości

    reklama