Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
2822
rok szkolny
2005/2006

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Wykorzystanie komputera jako atrakcyjnego środka dydaktycznego w pracy z dzieckiem

W dobie rozwijającej się bardzo szybko komputeryzacji i technologii informacyjnej, zaznajomienie dziecka z komputerem od najmłodszych lat jest rzeczą potrzebną a wręcz nieodzowną. Rzeczą idealną byłoby, aby każde dziecko podczas zajęć posiadało dostęp do komputera, jednakże realia polskie w przedszkolach są inne - często cała grupa dzieci ma do dyspozycji jeden komputer. Pojawia się pytanie: "W jaki sposób udostępnić to urządzenie techniczne na zajęciach, aby skorzystały z niego wszystkie dzieci a nie jednostki?"
Wykorzystanie komputera w zajęciach z dziećmi daje możliwość polisensorycznego przekazu tzn. dziecko w sposób wielozmysłowy poznaje nurtujące je zagadnienie, równocześnie za pomocą komputera można uatrakcyjnić zajęcia - komputer uczy poprzez zabawę, a jest to najlepsza forma osiągnięcia wiedzy przez dziecko w wieku przedszkolnym.
Jedną z form przekazywania informacji dzieciom, stały się prezentacje multimedialne wykonane za pomocą programu Microsoft Office Power Point, podczas tych prezentacji dzieci poznają w sposób dla nich ciekawy dane zagadnienie np. podczas realizowania tematu "Rodzime warzywa i owoce" dzieci odgadywały nazwy warzyw na podstawie prezentacji nietypowych fotografii tychże warzyw.

ilustracja
Fotografia pomidorów wykorzystana w prezentacji multimedialnej

Następnie dzieci w parach wybierały zeskanowaną ilustrację warzywa, według własnego pomysłu dorysowywały elementy warzywa posługując się edytorem graficznym, następnie drukowały rysunek i własnoręcznie kolorowały go kredkami.
Innym sposobem wykorzystania tego nośnika informacji jest prezentowanie dzieciom krótkich filmów przyrodniczych zapisanych w formacie AVI np. z serii wydanej przez Rzeczpospolitą "Tropami tajemnic Discovery Channel". Na zajęciach dzieci obejrzały fragment filmu pt. "Dzikie koty" z wyżej wymienionej serii, a następnie odpowiadały na pytania zadawane przez Globka - postaci wirtualnej wprowadzającej w świat dzikich kotów, miały też możliwość rozpoznawania po odgłosach tygrysa, geparda, lamparta, jaguara, lwa.

W dalszej części artykułu zostały zaprezentowane scenariusze zajęć uwzględniające wymienione wcześniej przykłady...


REKLAMA

Publikacja archiwalna do pobrania z serwera FTP.

Aby pobrać daną publikację wpisz jej numer:
i naciśnij > > >

UWAGA:
Numer ukazuje się w lewym górnym rogu okna danej publikacji.

Magdalena Waseczko
Przedszkole Miejskie Nr 175 w Łodzi


Zaświadczenie online



numer online: 153 gości

reklama