Publikacje edukacyjne
strona główna  archiwum  dziedziny  nowości  zasady  szukaj  pomoc  poczta  redakcja 
               

 

Publikacja nr
13445
rok szkolny
2018/2019

 
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne

Pięć sprawdzonych pomysłów promujących czytelnictwo w szkole podstawowej

Jak zachęcić dzieci do czytania, kiedy książka przegrywa z telefonem, internetem i telewizją? Jak sprawić, żeby dzieci zaglądały do biblioteki szkolnej i wiedziały, jakie książki mają w domowej biblioteczce? Jak pielęgnować czytelniczy żar i podsycać małe płomyki zainteresowania czytaniem?

Z pewnością nie jest to sprawa wyłącznie bibliotekarza i polonisty. Potrzebne są działania stałe, systemowe, angażujące innych nauczycieli, Samorządu Uczniowskiego oraz rodziców. Oto garść sprawdzonych pomysłów:


REKLAMA

Pomysł pierwszy: pamiętniki czytelnicze

Pomysł sprawdza się w klasach 0-3. Tworząc karty pamiętnika dzieci najczęściej więcej uwagi poświęcają ilustracji niż przedstawieniu treści, co jest absolutnie naturalne. Ilustracje mogą być wykonane kredkami, farbami, wyklejane bibułą lub plasteliną itd. Nawyk zapisywania autora, tytułu, ilustratora i krótkiego opisu książki będzie procentował w przyszłości. Strony pamiętnika mogą powstawać wg tego samego schematu lub mieć twórczy charakter. Opisem książki może być krzyżówka lub prosta mapa myśli, rebus, tabela, schemat itd. Rodzice najczęściej chętnie pomagają w wykonaniu pamiętnika. Mają okazję przejrzeć z dzieckiem domową biblioteczkę i porozmawiać o tym, po jakie książki sami sięgają. Szukając ciekawej książki wspólnie odwiedzają biblioteki rejonowe.

Ponieważ zadanie jest długoterminowe, konieczna jest dobra współpraca z rodzicami, z którymi na początku roku należy ustalić, ile książek należy opisać i w jakiej formie. Podsumowaniem działań powinno być zaprezentowanie pamiętników w postaci wystawy.

Pomysł drugi: lektura indywidualna

W tym działaniu uczestniczą wszyscy uczniowie kl.4-8. Zadanie polega na zaprezentowaniu raz w roku przed swoją klasą wybranej przez ucznia książki. W ten sposób uczniowie mają możliwość poznania kilkunastu powieści dla młodzieży (artykuł o lekturze indywidualnej w serwisie www.publikacje.edu.pl nr 12968). Lektura indywidualna to także świetna okazja do kształtowania umiejętności mówienia, słuchania, zadawania pytań, ćwiczenia "chwytów retorycznych". Prezentacja książki uczy panowania nad stresem i głosem, planowania wypowiedzi, to także możliwość wygłoszenia dłuższej wypowiedzi ustnej, na którą zwykle uczeń nie ma czasu.

To działanie pozwala na współpracę polonisty oraz uczniów z bibliotekarzem szkolnym, który najczęściej proszony jest o pomoc w wyborze książki. Prezentacje mogą się odbywać w czasie lekcji języka polskiego, godzin wychowawczych lub na zajęciach dodatkowych. Zawsze według ustalonego z klasą rytuału i przed publicznością.


REKLAMA

Pomysł trzeci: akcja "Czytasz? Czytam!"

Jest to autorski pomysł realizowany w SP 107 we Wrocławiu. Ta szkolna akcja polega na zaproszeniu kilku - kilkunastu gości czytających jednego dnia, o tej samej godzinie w klasach 0-8. Akcja trwa tylko 45 min, a jej powodzenie zależy od tego, czy goście znajdą czas dla dzieci i przybędą punktualnie. Uczniowie w swoich klasach przyjmują jednego gościa, który czyta fragment swojej ulubionej książki. Następnie dzieci zadają mu pytania dotyczące wykonywanej pracy, zainteresowań, kariery itd. na zakończenie gość rozdaje autografy. Do tej pory gościliśmy pisarzy, ilustratorów książek, dziennikarzy, lekkoatletów, zapaśników, piłkarzy Śląska Wrocław, aktorów, działaczy, polityków, policjantów i strażaków (zaraz po akcji gaśniczej). Nagrodą dla gości może być krótkie przedstawienie przygotowane przez dzieci.

Akcja ma wymiar wychowawczy. Pokazuje czytających dorosłych, którzy wykonują różne zawody. Jeśli zaproszony gość jest dzieciom znany z mediów, potrafi ciekawie opowiadać i pokazać wartość czytania, efekt w postaci nowych czytelników jest niemal pewny.

Pomysł czwarty: akcja "Książkowietrzenie"

Pomysł znany jest we Wrocławiu i realizowany w ramach projektu "Cały Wrocław czyta". Najczęściej "Wiosenne książkowietrzenie" organizowane jest w związku z obchodami Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich około 23 kwietnia. W szkolnej akcji biorą udział uczniowie klas 1-8, nauczyciele oraz rodzice. Chętnie włącza się Samorząd Uczniowski. Działanie polega na wymienianiu się książkami z domowych księgozbiorów w swoich miejscach nauki lub pracy. Wymieniamy się nieodpłatnie w czasie wyznaczonych przerw. Możemy się targować. Możemy wymienić jedną książkę na dwie inne. Zasady są do ustalenia.

Warto sporo uwagi poświęcić na rozpropagowanie akcji na stronie internetowej szkoły oraz w czasie wywiadówek. Dzieci mogą malować plakaty, Samorząd Uczniowski może wymyślać zabawne rymowanki zachęcające do udziału. Trzeba wielokrotnie przypominać o terminie akcji i konieczności przyniesienia książek. Udział w akcji zmusza do przejrzenia z rodzicami domowych biblioteczek.

Pomysł piaty: "Teraz my!"

Uczniowie bardzo chętnie prowadzą lekcje, dlatego warto im zaufać i oddać całą lekcję tym dzieciom, które w ciekawy sposób potrafią opowiadać i np. uzupełnić lekcję nauczyciela. Dobrym przykładem może być lektura "Hobbit", ponieważ jest ona częścią cyklu powieściowego, w którym autor wykreował nowy świat. Uczniowie - pasjonaci cyklu mają okazję błysnąć wiedzą opowiadając o krainach, potworach i stworach, przeszłości i ciekawostkach związanych z ulubionym cyklem powieściowym. Ten pomysł można wykorzystać przy omawianiu "Opowieści z Narnii", "Harrego Pottera" "Baśnioboru", "Drużyny", "Zwiadowców". Nawet wśród czwartoklasistów znajdzie się pasjonat, który z żarem opowie o świecie wykreowanym w komiksach o Kajko i Kokoszu. Równie dobrze sprawdzają się lekcje, w czasie których uczniowie prezentują czasopisma dla młodzieży lub wybrane artykuły z czasopisma tematycznego.

Uczniowie bardzo starannie przygotowują się do takich lekcji. Chętnie wykorzystują tablicę multimedialną. Potrafią przygotować część lekcji w postaci prezentacji. Dobrym pomysłem jest prowadzenie lekcji przez dwoje uczniów. Pomoc nauczyciela konieczna jest tylko na etapie przygotowania i zaplanowania wystąpienia. Niewątpliwie po przeprowadzeniu takiej lekcji wzrasta autorytet młodego człowieka w grupie.

Dorota Bugajska, Beata Wiśniewska
Szkoła Podstawowa nr 107
we Wrocławiu


Zaświadczenie online



numer online: 27 gości

reklama