Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Program autorski "Chodźmy mówić, czyli logopedia na świeżym powietrzu"
Rozwijanie mowy u dzieci niepełnosprawnych intelektualnie jest procesem trudnym a w niektórych przypadkach nie przynoszącym zamierzonych efektów. Dlatego logopeda pracujący z tymi dziećmi powinien dołożyć wszelkich starań aby jak najlepiej, jak najpełniej wykorzystać potencjał tkwiący w każdym z nich. Po diagnozie (m.in. wywiadzie, obserwacji, badaniu mowy dziecka, analizie dokumentacji) terapeuta układa indywidualny program dostosowany do potrzeb każdego dziecka. Któreś z nich będzie potrzebowało terapii w formie zabawy, inne zadań stolikowych. U kogoś z porażeniem mózgowym należy skupić się na masażach aby "uruchomić" narządy artykulacyjne podczas spożywania posiłków, a dla kogoś innego istotnym elementem terapii logopedycznej będzie nauka przyimków. Praca w warunkach gabinetowych często musi wystarczyć podczas zajęć. Wiele jednak ćwiczeń logopedycznych tj. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, czy w ogóle rozwijanie mowy czynnej, poszerzanie słownictwa można wykonać na podwórku. To przynosi również korzyści wymierne dla dzieci tj. dotlenienie, dobrodziejstwa jakie przynosi przebywanie na słońcu. Dzieci nabywają kompetencji komunikacyjnych w naturalnych warunkach, uczestniczą w różnych sytuacjach społecznych. Takie działania szybciej rozwijają słownik bierny oraz mowę czynną dziecka.
REKLAMA
(...)
Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:
 |
otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
|
Weronika Pilch-Pierchała