Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Kara jako jedna z metod stosowanych w procesie wychowawczym dziecka
Kara jest jedną z metod wychowawczych stosowanych w procesie wychowawczym dziecka. Jest to taka sytuacja, która z punktu widzenia karanego dziecka jest dla niego przykra, i której ono starannie unika. Karaniu towarzyszy przykry stan emocjonalny, strach, napięcie. Podobnie jak nagradzanie, karanie również, a nawet w większym stopniu wymaga znajomości dziecka, orientacji w jego zainteresowaniach, potrzebach, zamiłowaniach, ponieważ istotą kary jest nieprzyjemne przeżycie ze strony ukaranego. Potrzeba karania występuje wówczas, jeśli ulegnie załamaniu system wychowawczy rodziny. Każde nawet drobne wykroczenie dziecka należy rozpatrywać na tle całokształtu życia rodziny. W odpowiednich warunkach można wychować bez kar. Prawidłowo ukształtowane więzi wewnątrzrodzinne oraz z rodzicami, z których pochodzą małżonkowie, to jeden z głównych warunków prawidłowego wychowania, w którym kary stają się zbyteczne. Drugi bardzo ważny warunek dotyczy ogólnej i pedagogicznej kultury rodziców i dziadków, to znaczy wiedzy o dziecku i jego prawidłowym wychowaniu, miłości opartej na rozumieniu jego potrzeb oraz stosowaniu właściwych metod wychowawczych i umiejętnej organizacji środowiska rodzinnego. W atmosferze wzajemnej miłość i zrozumienia dziecko czuje się bezpiecznie, jest przekonane o przynależności uczuciowej do rodziców, wie że zawsze może liczyć na ich pomoc i radę.
REKLAMA
(...)
Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:
 |
otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
|
Anna Mikołajec