Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Podstawowe założenia metody Ruchu Rozwijającego to rozwijanie przez:
świadomość własnego ciała i usprawniania ruchowego,
świadomość przestrzeni i działania w niej,
dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązanie z nimi bliskiego kontaktu.
Wykonywanie czynności ruchowych o charakterze dowolnym lub celowym jest uwarunkowana świadomością własnego ciała i własnej świadomości. Człowiek musi potrafić identyfikować poszczególne części swego ciała i nader wszystko odczuwać je. Musie też mieć wewnętrzne poczucie odseparowania się od otoczenia, w którym znajduje się, posiadania własnego "ja", istnienia jako podmiotu wchodzącego i będącego elementarnym podmiotem zastanej rzeczywistości. Biorąc pod uwagę rozwój dziecka dokonuje się to ostatecznie w trzecim roku życia. Jednym ze źródeł informujących nas i docierającym do naszej świadomości jako impuls niosących kody odczytywane w sposób automatyczny jest kontakt człowieka z jakimkolwiek podłożem (ziemią). Stojąc odczuwamy podłoże poprzez stopy, jednocześnie odczuwamy nasze ciało. Drugim istotnym źródłem odczuwania ciała jako całości jest odczuwanie centralnej części ciała: brzucha i tułowia jako elementu integracyjnego ciało. Doznania kinestetyczne związane poruszaniem się ciała oraz doznania dotykowe sprawiają, że poznajemy je. Dzieci niepełnosprawne intelektualnie i dzieci znerwicowane nie posiadają wyżej omówionej świadomości i poczucia gruntu (podłoża), a dzieci autystyczne i psychotyczne - poczucia tożsamości.
REKLAMA
(...)
Pełna publikacja dostępna bezporednio ze stron serwisu:
 |
otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader
|
Rafał Płocharczyk