Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Zmysłowe sacrum - jak reklama i kultura popularna ucieleśniają sacrum (na wybranych przykładach)
Tekst omawia współczesny status pojęcia sacrum na przykładzie wybranych reklam oraz innych sposobów przejawiania się materializmu i konsumpcjonizmu we współczesnym świecie. Autorka przygląda się w nim sposobom konstruowania znaczeń związanych z opozycją sacrum-profanum w reklamach, w których występują jawne odwołania do religii. Ukazuje funkcje, w jakich współczesna kultura popularna wykorzystuje motywy i symbole tradycyjnie kojarzone z chrześcijaństwem czy katolicyzmem.
Ponadto, artykuł bada przesunięcia akcentów w postrzeganiu sacrum w reklamie i kulturze popularnej ze sfery duchowej do cielesnej oraz materialnej. Głównym celem pracy jest pokazanie, że współcześnie sacrum stało się atrybutem tego, co zewnętrzne. Wartości takie jak pieniądze, wygląd, uroda, zdrowie, hobby, intelekt oraz inne wkradają się do centrum życia człowieka, nierzadko przysłaniając wartości wyższego rzędu, takie jak duchowość. O nich pisał Max Scheler, że zajmują najwyższy szczebel hierarchii wartości w życiu człowieka.
(...)
REKLAMA
Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:
 |
otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader
|
Magdalena Grabowska
Uniwersytet Gdański